FAQ

Kan ik ook glasvezel aanvragen als ik in een buitengebied woon?

Ja dat kan, er wordt door E-Fiber geen onderscheid gemaakt tussen binnen of buiten de bebouwde kom.
Ook voor u geldt dat er geen kosten zijn voor de aanleg en het gebruik van de glasvezel bekabeling, zolang u voor de aanleg een abonnement voor internet, telefoon en/of televisie aanvraagt.

Kan ik ook later een glasvezelabonnement afsluiten?

Ja dit kan, maar dan betaalt u wel voor de aanleg, zie hieronder.

Wat als ik na de aanleg pas een aanvraag indien? (Blijft de aanleg gratis?)

U betaalt alleen geen kosten voor de aanleg en het gebruik van de glasvezel bekabeling als u voor de aanleg een abonnement afsluit. Later meedoen kan ook. De straat moet dan echter speciaal voor uw aansluiting worden open gemaakt, er komt een monteur, voorrijkosten, materiaal, arbeidsloon. Bij een na-aansluiting boort de aannemer vanuit de straat naar de gevel en maakt een glasvezelaansluiting in huis. De kosten hiervan zijn € 450,- voor een maximale afstand van 9 meter. Is de afstand van de straat naar uw deur groter, dan volgt een offerte op maat.. Het loont dus om er op tijd bij te zijn!

Wanneer en door wie wordt de aanleg gedaan?

De aanleg wordt stapsgewijs uitgevoerd door BAM en Spitters. Bekijk de Planning voor meer informatie.

Wat zijn de kosten voor de verschillende abonnementen?

De kosten zijn afhankelijk van de opties die u kiest. Wilt u alleen internet of wilt u ook telefonie en/of televisie?
Bekijk de prijzen op de tarievenlijst.

Wie zijn er allemaal betrokken bij de aanleg van glasvezel in de Hoeksche Waard?

Allereerst de Gemeente Hoeksche Waard en de Kabelmaatschappij E-Fiber.
E-Fiber en de Gemeente hebben een overeenkomt afgesloten voor de aanleg van Glasvezel in de gehele Hoeksche Waard.
E-Fiber heeft vervolgens BAM en Spitters opdracht gegeven om de kabels te gaan aanleggen (graafwerkzaamheden).
Ondertussen zullen verschillende Partijen abonnementen (internet, telefonie en televisie) gaan aanbieden die via de glasvezelverbinding geleverd gaan worden.
De partij die hierin het meest vooruitstrevend is, is Trined.
Trined heeft contact opgenomen met een aantal partijen om op te treden als verkooppunt.
HWFiber/Sunteam Automatisering is een van deze verkooppunten.

Wat/Wie isHWFiber?

HWFiber is een handelsnaam van Sunteam Automatisering
HWFiber werkt actief samen met glasvezelprovider TriNed om iedereen in de Hoeksche Waard van supersnel en betaalbaar internet te voorzien op het glasvezelnetwerk van E-Fiber.

Hoe blijf ik op de hoogte?

U kunt zich geheel vrijblijvend aanmelden op onze nieuwsbrief. Via onze nieuwsbrief zullen wij u op de hoogte houden van al het nieuws rondom de aanleg van glazvezel in de Hoeksche Waard.

Kan ik alleen voor HWFiber/TriNed kiezen?

Uiteraard zien wij het graag als u kiest voor een verbinding via ons, maar er zijn nog andere providers.
Kijk op https://www.e-fiber.nl/providers/ voor het volledige aanbod.

Waarom zie ik geen Ziggo en/of KPN in het provideroverzicht?

Ziggo en KPN zijn naast provider ook zelf de netwerkbeheerder. Ziggo heeft een netwerk via coax-bekabeling en KPN gebruikt het kopernetwerk voor telefonie.
Op het Ziggo netwerk is Ziggo de enige provider.
Op het KPN netwerk is KPN zelf provider, maar ook andere aanbieders waaronder Tele2, T-Mobile, XS4All, Online.nl etc.
In theorie zouden Ziggo en KPN ook producten kunnen aanbieden via het netwerk van E-Fiber, maar aangezien zij zelf ook netwerkbeheerder zijn, hebben zij hier uiteraard niet voor gekozen.
KPN en Ziggo leveren zelf ook glasvezelverbindingen, maar helaas niet in de Hoeksche Waard en het is onbekend of en waneer dit wel zou gaan gebeuren.

Waarom wordt er gedreigd met een boete van minimaal €450,00 ?

Dit bedrag is niet bedoeld om te dreigen en is geen boete, zoals eerder al aangegeven zijn dit de daadwerkelijk te maken kosten en die worden doorberekend aan de eindklant.
Omdat in het huidige traject alle gebundelde aanvragen in 1 keer kunnen worden aangelegd, worden deze kosten gezien als een eenmalige investering, waardoor u nu dus voordelig een glasvezel aansluiting kunt krijgen.
Zie ook het antwoord bij de vraag “Wat als ik na de aanleg pas een aanvraag indien? (Blijft de aanleg gratis?)” voor een uitgebreidere uitleg.

Waarom werkt Sunteam/HWFiber samen met TriNed en niet met een andere provider?

In het voortraject hebben wij gesprekken gehad met een aantal van de providers een aantal andere providers hebben nooit de moeite willen nemen om contact op te nemen of een actieve rol willen spelen in de aanleg van glasvezel in de Hoeksche Waard.
Uit de gesprekken met de partijen die ons wel actief benaderd hebben is TriNed het beste uit de bus gekomen.
Vooral de mogelijkheid om bestaande bekabeling te kunnen blijven gebruiken voor de televisie heeft een doorslaggevende rol gespeeld.

Wie voert wat uit?

E-Fiber: E-Fiber is de netwerkbeheerder en stuurt de aannemers aan die het glasvezelnetwerk gaan aanleggen.
Ook zorgt E-Fiber voor de eerste informatievoorziening (Glasvezelgids etc.) over de aanleg.
Daarnaast wordt het zogenaamde schouwen (zie hieronder), uitgevoerd door een medewerker van E-Fiber.
Aannemers BAM en Splitters: De aannemers BAM en Splitters verzorgen de aanleg van de glasvezelkabel in de wijken en bij u thuis. Alle medewerkers die in uw wijk, straat en woning werkzaam zijn, vallen onder de aannemer. Het is de verantwoordelijkheid van de aannemer dat het netwerk goed wordt aangelegd en dat u als klant tevreden bent. U kunt uw vragen rondom de aanleg daarom stellen aan de aannemer die in uw gebied verantwoordelijk is. U kunt op de pagina ‘planning‘ zien welke aannemer bij u actief is.
TriNed: TriNed is de provider voor de diensten (Internet, Telefonie & Televisie) op het nieuwe glasvezelnetwerk.
Als u via ons een abonnement afsluit zal TriNed de diensten leveren en zal een installatiemonteur op locatie laten komen voor het installeren van het glasvezelmodem.
HWFiber/Sunteam: HWFiber is een verkooppunt voor de diensten die worden geleverd via TriNed. Wij voorzien u van alle benodigde informatie over de aansluiting en de abonnementen. U kunt dus bij ons terecht voor al uw vragen over het glasvezelproject in de Hoeksche Waard.

Wat is schouwen?

Met schouwen bedoelen wij het bekijken en inschatten van de plek in uw woning waar het glasvezelmodem moet komen. Meestal komt deze op de plek waar het huidige modem nu ook hangt. Bij veel huizen is dit in de meterkast of voor in de woonkamer. Ook bekijkt de schouwer waar de glasvezelkabel uw woning binnen moet komen, hierbij worden de bestaande ingangen en gaten zo veel mogelijk hergebruikt. Omdat u akkoord moet geven voor de aanleg en voor de plekken in huis waar de aanleg plaatsvindt, is een schouw belangrijk. Als u geen glasvezelaansluiting wilt, kunt u dit aangeven bij de schouwer. Het schouwen vindt huis-aan-huis plaats. Zowel overdag als in de vroege avond. Indien de schouwer meerdere malen niemand thuis treft, geeft hij middels een ‘niet thuis-kaart’ aan hoe u hem kunt bereiken voor het maken van een schouw-afspraak. De schouwer herkent u aan zijn E-Fiber-kleding en hij kan zich altijd legitimeren.